Terapia Marma Maharishiego –

Leczący Dotyk

Zabieg na marma głowy

Skąd pochodzi wiedza o “Marma”?

Źródła historyczne podają lata 6000-1500 p.n.e. jako czas pierwszych zapisów wiedzy wedyjskiej. Ajurwedyjska klasyka Charaka-Samhita (medycyna wewnętrzna) oraz Sushruta-Samhita (chirurgia) zostały spisane w 8 lub 6 wieku przed Chrystusem.

W Sushruta-Samhita opisanych jest 107 ważnych punktów energetycznych (Marmy). Treść zapisu podaje, że życiowa siła osoby jest ukryta w Marmach, które określane są jako punkty łączące różne struktury ciała, lub tak mówiąc mary są ich subtelną naturą i fizyczną ekspresją.

Terapia Marma została opisana jako „największy leczniczy sekret Ajurwedy“.

Maharishi Mahesh Yogi opisał Marmy jako “cosmic switch points” (kosmiczne przełączniki).

Marmy są “siedzibami życia”, które kontrolują i regulują przepływ energii życiowej.

Terapia Marma Maharishiego uczy tego, że Marmy są żywe i pełne wibracji pierwotnego dźwięku. Są one subtelnymi punktami dla każdej mentalnej i fizycznej funkcji i dlatego wymagają specjalnej uwagi.

Terapia Marma w oryginalnym znaczeniu to terapia rękami tych specjalnych życiowych punktów, dla zrównoważenia ciała i umysłu, dla odtrucia, wzmocnienia, witalizacji i relaksacji organizmu, dla uwolnienia blokad energetycznych i leczenia chorób.

Przykłady zastosowania terapii Marma:

Mudra na marma kostki

Zabieg na marma łokcia

Zabieg pleców

W tradycyjnej indyjskiej medycynie naturalnej terapia Marma często ma tylko ograniczone zastosowanie: zabieg skoncentrowany jest mniej na polu eneregycznym Marma a więcej na samej strukturze tkankowej, co jest powszechnie stosowane przy masażu. W pewien sposób taki zabieg jest podobny do masażu mięśni i ścięgien w zachodniej fizjoterapii.

Przy wsparciu doktora J. R. Raju, doktor Ernst Schrott stworzył delikatną, naturalną i skuteczną terapię bazującą na wiedzy wedyjskiej, klasycznych tekstach ajurwedyjskich oraz latach studiów i badań, uzupełnioną o praktyczne i kliniczne doświadczenie oraz ustną tradycję o Marma. Ta delikatna technika terapii Marma zwana jest Sukshma Marma®.

 

Przykładowe choroby i zaburzenia leczone Terapią Marma:

- ból głowy napięciowy, w skroniach, migrenowy

- ból szyi, bloki kręgów szyjnych: C0/C1, C2/C3, zespoły szyjne

- ból i dysfunkcja stawów żuchwowych, zespół stawu skroniowo- żuchwowego

- bruksizm (nocne zgrzytanie zębów)

- zapalenie gardła, migdałków, krtani

- zapalenie zatok przynosowych

- chrypka, zapalenie strun głosowych

- kaszel, astma oskrzelowa, zapalenie oskrzeli

- zawroty głowy

- szumy uszne

- osłabienie smaku, zaburzenia wydzielania śliny

- problemy wzroku, zespół suchego oka, napięcie lub pieczenie oczu

- zaburzenia tarczycy

- zespół cieśni nadgarstka

- tachykardia na tle nerwowym

- kolka jelitowa, skurcze jelitowe

- zaparcia

- osłabione trawienie

- zespół jelita nadwrażliwego

- zaburzenia snu

- napięcie wewnętrzne

- zaburzenia seksualne

- problemy prostaty

- zespół napięcia przedmiesiączkowego

- zaburzenia cyklu miesiączkowego

- ból pleców i kręgosłupa dolnego, bloki kręgosłupa piersiowego i L-S

- blok barku, “zamrożony bark”

- blok pierwszego żebra

- zespół klatki piersiowej

- ból bioder i pachwiny

- zespół niespokojnych nóg

Opublikowane przez MAV Europe, 9 marca 2018.

Czakra a Marma — czym właściwie się różnią?

Wielu ludzi jest świadomych koncepcji czakr z opisów nauki o jodze, ale czym są punkty Marma?

Czakry są polami energii zlokalizowanymi w różnych punktach wzdłuż kręgosłupa i głowy. Marma są punktami (lub obszarami) na skórze, gdzie znajduje się silne połączenie pomiędzy świadomością a fizjologią.

Z przodu ciała znajduje się siedem głównych Marma, które są centrami kontroli energii w organizmie. Włączają one czakry a w zamian odzwierciedlają ich energie. Są one znane jako Mahamarma (maha oznacza 'wielki' w Sanskrycie) i kontrolują podstawowe, niezbędne funkcje w ciele. Wszystkie pozostałe Marma są zgrupowane wokół tych siedmiu głównych center i są obiektem ich kontroli.

Notabene, te siedem Mahamarma są także, związane z:

- siedmioma rodzajami tkanek ciała (dhatu) opisywanymi w Ajurwedzie,

- z różnymi elementami składowymi Ajurwedyjskich bioregulatorów – trzech dosz,

- z siedmioma warstwami aury, oraz

- z siedmioma głównymi planetami w astrologii wedyjskiej.

Siedem Mahamarma korespondujących z siedmioma czakrami

Adhipati – kontroluje siódmą czakrę (Sahasrara), szyszynkę, układ nerwowy jako całość, nawilżenie mózgu, moc myśli i uczuć, oraz podstawowe elementy życia potrzebne dla zdrowia, szczęścia i siły (Odżas, Agni i Prana).

Sthapani – kontroluje szóstą czakrę (Ajna), zaopatruje oczy, uszy i nos w energię Prana.

W dodatku oddziałuje na gruczoł przysadki. Ponieważ przysadka jest nadrzędna w stosunku do innych gruczołów dokrewnych, ta Marma ogólnie reguluje hormony i dlatego ma szeroki zakres wpływu na funkcjonowanie ciała oraz stan umysłu. Sthapani rządzi wewnętrznym światłem – światłem świadomości.

Nila/Manya – Nila kontroluje czakrę gardła, tarczycę, przepływ krwi do mózgu oraz język. Rozpala metabolizm, stymuluje krążenie, reguluje przepływ krwi w skórze. Meridiany żołądka, jelita cienkiego i grubego przebiegają przez Manya, dlatego są one kontrolowane przez tę Marma. Dodatkowo kontroluje ona ślinianki. Manya kontroluje żywioł wody.

Hridaya – (serce) kontroluje wszystkie Marma i kanały energetyczne organizmu, główne naczynia krwionośne, układ oddechowy, układ limfatyczny oraz kanały dystrybucyjne dla pierwszej esencji strawionego pokarmu (Rasa). Serce jest siedzibą Odżas, który jest podstawą odporności, szczęścia, zdrowia i witalności. Ta Marma kontroluje czwartą czakrę i jest siedzibą inteligencji emocjonalnej.

Nabhi – Kontroluje trzecią czakrę, tzw. Manipura. Główne zadanie to zapewnić przepływ substancji odżywczych wzdłuż różnorodnych stacji trawienia poczynając od żołądka, przez jelito cienkie i grube, kończąc na odbytnicy. To tutaj zlokalizowany jest centralny ogień naszego życia, tzw. Agni, ogień trawienny.

Basti – kontroluje drugą czakrę, szczególnie wydalanie narządów moczowych, ale także okrężnicę i menstruację. Przechowuje energię seksualną i kontroluje funkcjonowanie narządów płciowych. Jest odpowiedzialna za szeroki zakres fizycznych funkcji. Marma Basti jest źródłem energetycznym dla meridianu pęcherza moczowego, który zaczyna się po lewej i prawej stronie w kąciku wewnętrznym oka i biegnie parzyście przez zatokę czołową, czaszkę, szyję, plecy i nogi aż do zewnętrznej strony małego palca. Nadzoruje także mięśnie i tłuszcz ciała.

Guda – kontroluje pierwszą czakrę i jest, tak jak Marma pęcherza, włączona w kontrolę funkcji wydalniczych. Jej ognisko i centrum energetyczne leży w jelicie grubym, jej głównym żywiołem jest ziemia. Dla kontrastu, Marma pęcherza to głównie żywioł wody i kontroluje ona wydalanie wody. Tak jak Marma pęcherza, Guda przechowuje energię seksualną i kontroluje funkcje narządów rozrodczych. Ćwiczenia na miednicy z leżeniem na podłodze bezpośrednio wpływają na mięśniową część Marma Guda i ją wzmacniają.

Transcendentalna Medytacja | Ajurweda Maharishiego | Sthapatja Weda Maharishiego  |

Copyright © 2016. All Rights Reserved. 

 

  • Facebook Social Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now
Naturalne kosmetyki

Szampony Vata, Pitta, Kapha, kremy nawilżające, olejki do masażu, pasty do zębów i wiele innych.