Terapia Marma Maharishiego –
Leczący Dotyk

Zabieg na marma głowy
Skąd pochodzi wiedza o “Marma”?
Źródła historyczne podają lata 6000-1500 p.n.e. jako czas pierwszych zapisów wiedzy wedyjskiej. Ajurwedyjska klasyka Charaka-Samhita (medycyna wewnętrzna) oraz Sushruta-Samhita (chirurgia) zostały spisane w 8 lub 6 wieku przed Chrystusem.
W Sushruta-Samhita opisanych jest 107 ważnych punktów energetycznych (Marmy). Treść zapisu podaje, że życiowa siła osoby jest ukryta w Marmach, które określane są jako punkty łączące różne struktury ciała, lub tak mówiąc mary są ich subtelną naturą i fizyczną ekspresją.
Terapia Marma została opisana jako „największy leczniczy sekret Ajurwedy“.
Maharishi Mahesh Yogi opisał Marmy jako “cosmic switch points” (kosmiczne przełączniki).
Marmy są “siedzibami życia”, które kontrolują i regulują przepływ energii życiowej.
Terapia Marma Maharishiego uczy tego, że Marmy są żywe i pełne wibracji pierwotnego dźwięku. Są one subtelnymi punktami dla każdej mentalnej i fizycznej funkcji i dlatego wymagają specjalnej uwagi.
Terapia Marma w oryginalnym znaczeniu to terapia rękami tych specjalnych życiowych punktów, dla zrównoważenia ciała i umysłu, dla odtrucia, wzmocnienia, witalizacji i relaksacji organizmu, dla uwolnienia blokad energetycznych i leczenia chorób.
Przykłady zastosowania terapii Marma:

Mudra na marma kostki
Zabieg na marma łokcia


Zabieg pleców
W tradycyjnej indyjskiej medycynie naturalnej terapia Marma często ma tylko ograniczone zastosowanie: zabieg skoncentrowany jest mniej na polu eneregycznym Marma a więcej na samej strukturze tkankowej, co jest powszechnie stosowane przy masażu. W pewien sposób taki zabieg jest podobny do masażu mięśni i ścięgien w zachodniej fizjoterapii.
Przy wsparciu doktora J. R. Raju, doktor Ernst Schrott stworzył delikatną, naturalną i skuteczną terapię bazującą na wiedzy wedyjskiej, klasycznych tekstach ajurwedyjskich oraz latach studiów i badań, uzupełnioną o praktyczne i kliniczne doświadczenie oraz ustną tradycję o Marma. Ta delikatna technika terapii Marma zwana jest Sukshma Marma®.
Przykładowe choroby i zaburzenia leczone Terapią Marma:
- ból głowy napięciowy, w skroniach, migrenowy
- ból szyi, bloki kręgów szyjnych: C0/C1, C2/C3, zespoły szyjne
- ból i dysfunkcja stawów żuchwowych, zespół stawu skroniowo- żuchwowego
- bruksizm (nocne zgrzytanie zębów)
- zapalenie gardła, migdałków, krtani
- zapalenie zatok przynosowych
- chrypka, zapalenie strun głosowych
- kaszel, astma oskrzelowa, zapalenie oskrzeli
- zawroty głowy
- szumy uszne
- osłabienie smaku, zaburzenia wydzielania śliny
- problemy wzroku, zespół suchego oka, napięcie lub pieczenie oczu
- zaburzenia tarczycy
- zespół cieśni nadgarstka
- tachykardia na tle nerwowym
- kolka jelitowa, skurcze jelitowe
- zaparcia
- osłabione trawienie
- zespół jelita nadwrażliwego
- zaburzenia snu
- napięcie wewnętrzne
- zaburzenia seksualne
- problemy prostaty
- zespół napięcia przedmiesiączkowego
- zaburzenia cyklu miesiączkowego
- ból pleców i kręgosłupa dolnego, bloki kręgosłupa piersiowego i L-S
- blok barku, “zamrożony bark”
- blok pierwszego żebra
- zespół klatki piersiowej
- ból bioder i pachwiny
- zespół niespokojnych nóg
Opublikowane przez MAV Europe, 9 marca 2018.
Czakra a Marma — czym właściwie się różnią?
Wielu ludzi jest świadomych koncepcji czakr z opisów nauki o jodze, ale czym są punkty Marma?
Czakry są polami energii zlokalizowanymi w różnych punktach wzdłuż kręgosłupa i głowy. Marma są punktami (lub obszarami) na skórze, gdzie znajduje się silne połączenie pomiędzy świadomością a fizjologią.
Z przodu ciała znajduje się siedem głównych Marma, które są centrami kontroli energii w organizmie. Włączają one czakry a w zamian odzwierciedlają ich energie. Są one znane jako Mahamarma (maha oznacza 'wielki' w Sanskrycie) i kontrolują podstawowe, niezbędne funkcje w ciele. Wszystkie pozostałe Marma są zgrupowane wokół tych siedmiu głównych center i są obiektem ich kontroli.
Notabene, te siedem Mahamarma są także, związane z:
- siedmioma rodzajami tkanek ciała (dhatu) opisywanymi w Ajurwedzie,
- z różnymi elementami składowymi Ajurwedyjskich bioregulatorów – trzech dosz,
- z siedmioma warstwami aury, oraz
- z siedmioma głównymi planetami w astrologii wedyjskiej.
Siedem Mahamarma korespondujących z siedmioma czakrami
Adhipati – kontroluje siódmą czakrę (Sahasrara), szyszynkę, układ nerwowy jako całość, nawilżenie mózgu, moc myśli i uczuć, oraz podstawowe elementy życia potrzebne dla zdrowia, szczęścia i siły (Odżas, Agni i Prana).
Sthapani – kontroluje szóstą czakrę (Ajna), zaopatruje oczy, uszy i nos w energię Prana.
W dodatku oddziałuje na gruczoł przysadki. Ponieważ przysadka jest nadrzędna w stosunku do innych gruczołów dokrewnych, ta Marma ogólnie reguluje hormony i dlatego ma szeroki zakres wpływu na funkcjonowanie ciała oraz stan umysłu. Sthapani rządzi wewnętrznym światłem – światłem świadomości.
Nila/Manya – Nila kontroluje czakrę gardła, tarczycę, przepływ krwi do mózgu oraz język. Rozpala metabolizm, stymuluje krążenie, reguluje przepływ krwi w skórze. Meridiany żołądka, jelita cienkiego i grubego przebiegają przez Manya, dlatego są one kontrolowane przez tę Marma. Dodatkowo kontroluje ona ślinianki. Manya kontroluje żywioł wody.
Hridaya – (serce) kontroluje wszystkie Marma i kanały energetyczne organizmu, główne naczynia krwionośne, układ oddechowy, układ limfatyczny oraz kanały dystrybucyjne dla pierwszej esencji strawionego pokarmu (Rasa). Serce jest siedzibą Odżas, który jest podstawą odporności, szczęścia, zdrowia i witalności. Ta Marma kontroluje czwartą czakrę i jest siedzibą inteligencji emocjonalnej.
Nabhi – Kontroluje trzecią czakrę, tzw. Manipura. Główne zadanie to zapewnić przepływ substancji odżywczych wzdłuż różnorodnych stacji trawienia poczynając od żołądka, przez jelito cienkie i grube, kończąc na odbytnicy. To tutaj zlokalizowany jest centralny ogień naszego życia, tzw. Agni, ogień trawienny.
Basti – kontroluje drugą czakrę, szczególnie wydalanie narządów moczowych, ale także okrężnicę i menstruację. Przechowuje energię seksualną i kontroluje funkcjonowanie narządów płciowych. Jest odpowiedzialna za szeroki zakres fizycznych funkcji. Marma Basti jest źródłem energetycznym dla meridianu pęcherza moczowego, który zaczyna się po lewej i prawej stronie w kąciku wewnętrznym oka i biegnie parzyście przez zatokę czołową, czaszkę, szyję, plecy i nogi aż do zewnętrznej strony małego palca. Nadzoruje także mięśnie i tłuszcz ciała.
Guda – kontroluje pierwszą czakrę i jest, tak jak Marma pęcherza, włączona w kontrolę funkcji wydalniczych. Jej ognisko i centrum energetyczne leży w jelicie grubym, jej głównym żywiołem jest ziemia. Dla kontrastu, Marma pęcherza to głównie żywioł wody i kontroluje ona wydalanie wody. Tak jak Marma pęcherza, Guda przechowuje energię seksualną i kontroluje funkcje narządów rozrodczych. Ćwiczenia na miednicy z leżeniem na podłodze bezpośrednio wpływają na mięśniową część Marma Guda i ją wzmacniają.