Odeprzyj chłód – pozostań w równowadze z Ajurwedą podczas zimy

 

Zgodnie z tradycyjną wiedzą ajurwedyjską, różne dosze dominują podczas danej pory roku. Późna jesień i zima to czas, kiedy znacznie wzrastają jakości doszy Vata, która zarządza ruchem i przepływem informacji w ciele. Jest ona uważana za królową wszystkich dosz. Oznacza to, że jeżeli jej równowaga jest zaburzona, wtedy dwie pozostałe dosze (Pitta i Kapha) mają tendencję do podążania w kierunku nierównowagi. Dlatego też bardzo ważne jest dla każdego z nas, aby zrównoważyć (obniżyć) doszę Vata w naszym organizmie podczas tych zimnych miesięcy.

Kiedy dosza Vata jest zaburzona, pojawiają się typowe objawy, takie jak zimne ręce i stopy, sucha i popękana skóra, kaszel i suchość dróg oddechowych. Można też doświadczyć wzdęć, kolek i zaparć. Za dużo Vata w umyśle powoduje gonitwę myśli, która utrudnia zasypianie. Dalszy wzrost Vata może spowodować lęki i niepokój, zmartwienia, niezdecydowanie i tendencję do bólów głowy. Zimne, suche, lekkie i w ciągłym ruchu jakości Vata mogą zostać zrównoważone przez jakości przeciwne: ciepło, regularność, odpoczynek, oleistość i ociężałość.

Poniżej znajdują się proste, ale bardzo efektywne wskazówki jak ujarzmić niespokojną doszę Vata. Nawet jeżeli zastosujesz tylko kilka z nich, doświadczysz większego spokoju, stabilności, siły, lepszej odporności i więcej radości z życia.

1. Odpoczywaj wystarczająco
Odpoczynek jest najlepszym sposobem na utrzymanie doszy Vata w swoich granicach. Dlatego upewnij się, aby dostarczyć swojemu ciału te 7 lub 8 godzin snu, tak, aby wystarczająco naładowało swoje baterie. Oprócz ilości, jakość snu jest równie ważna. Zgodnie z ajurwedą wczesne chodzenie spać i wczesne wstawanie zdecydowanie sprawi, że będziesz zdrowszy i szczęśliwszy (co zaowocuje większą szansą dla ciebie na rozwój w mądrości i cieszenie się bogactwem). Jeżeli kładziesz się spać kiedy spokojna Kapha wciąż dominuje, idealnie o 21:00, ale nie później niż 22:00, zaśniesz znacznie łatwiej, odpoczynek będzie głębszy a procesy wzmacniające ciało mogą zadziałać w pełni. Rezultatem jest większa żywotność oraz ogólna stabilność układu nerwowego.

2. Znajdź czas na relaks
Przez co najmniej 20-30 minut dziennie rób coś, co zatrzyma nieustającą powódź stymulantów, które szturmują twoje nerwy przez cały dzień. Wyłącz TV, wstań od biurka i praktykuj jogę, medytuj lub idź na krótki spacer.

3. Zaadoptuj regularność w rutynie dnia
Stosowanie regularnej rutyny dnia przynosi stabilność w życiu, która jest tak ważna dla ciągle poruszającej się, skłonnej do nieregularności doszy Vata. Zwracaj szczególną uwagę na to, aby jeść trzy regularne posiłki dziennie, nie pomijaj posiłków (zwłaszcza śniadania) i nie żyj tylko na nieregularnych przekąskach.

4. Utrzymuj ciepło od wewnątrz i od zewnątrz
Matki mają rację, kiedy chcą ochronić swoje dzieci przed zimnym powietrzem i suchym wiatrem. Ajurweda radzi, abyś utrzymywał ciepło także od środka. Pij ciepłe herbatki ziołowe lub mleko z cukrem trzcinowym i rozgrzewającymi przyprawami jak imbir, cynamon czy kardamon.

5. Odżywiaj swoje ciało
Zimą metabolizm jest silniejszy a twoje ciało ma naturalną zdolność trawienia bardziej ciężkostrawnej żywności, włącznie z nasionami zbóż, takimi jak ryż, kwinoa i amarantus. Zapomnij o surowych sałatkach. Gotuj warzywa i sporządzaj odżywcze zupy i gulasze: buraki, marchew, słodkie ziemniaki i dynia są świetnym wyborem. Wybieraj słodkie, kwaśne, ciężkie owoce, takie jak pomarańcze, banany i winogrona. Słodkie suche owoce jak rodzynki, daktyle, śliwki i figi też są dobre, ale jeżeli namoczysz je przez noc staną się doskonalsze i łatwiejsze do strawienia. Dodawaj więcej oleju do posiłków, oliwa jest najlepsza. Umiarkowane ilości ghee (sklarowanego masła) spowodują cuda w twoim układzie trawiennym, nawilżą stawy oraz odżywią oczy i nerwy. Orzechy dostarczają kalorii i białek. Mleko oraz nabiał świetnie równoważą doszę Vata.

6. Rozpieszczaj siebie
Abhyangam, czyli masaż ajurwedyjski ciepłym olejem sezamowym to wspaniały sposób na zrównoważenie doszy Vata, wzmocnienie układu odpornościowego oraz poprawę ogólnego dobrostanu.

 

Zima nie musi być czasem łuszczącej się skóry, nadszarpanych nerwów i niespokojnych nocy. Posiadasz cały zakres metod kompensujących wpływ zimy na doszę Vata. Pamiętaj, że większość tych wskazówek będzie pomagać ci utrzymać zdrowie nie tylko podczas zimy, ale także w przeciągu całego roku. Nie czekaj aż będzie za późno - łatwiej jest zapobiegać niż leczyć.

Transcendentalna Medytacja | Ajurweda Maharishiego | Sthapatja Weda Maharishiego  |

Copyright © 2016. All Rights Reserved. 

 

  • Facebook Social Icon
Prepraty ziołowe

Preparaty ziołowe najwyższej jakości, wolne od pestycydów i metali ciężkich. Suplementy diety, rasayana, zioła pojedyncze i złożone.