Nadeszła jesień. Przemijająca z latem dosza Pitta maluje liście na kolor żółty i czerwony. Kiedy powietrze staje się chłodne i suche a liście opadają, oznacza to początek dominacji dosza Vata, która jesienią i zimą ma tendencję do wzrostu w naszym ciele. Natomiast zawiadywane przez nią dosza Pitta i Kapha grają drugie i trzecie skrzypce. Taka właśnie sytuacja będzie się utrzymywać do lutego, kiedy to pora roku zmieni się ponowie, tak na zewnątrz jak i wewnątrz nas.

    Kiedy dosza Vata przejmuje dowodzenie na czas tych kilku miesięcy, jej niespokojna jakość może wyrzucić twoją fizjologię oraz psychologię ze stanu równowagi. Zaparcia, suchość skóry, nieregularny apetyt, bezsenność, stres, zmęczenie – rozregulowana Vata może spowodować wszystkie te problemy, a nawet więcej.

   W porządku Prawa Naturalnego, nasze ciało i umył powinny gładko zsynchronizować się ze zmianami typu Vata w środowisku zewnętrznym. Jeżeli tak się dzieje, wtedy pozostajemy zgrani z prostymi rytmami Natury.

    To jest całkiem logiczne. Jesień będąca początkiem suchych, zimnych dni i nocy, potrzebuje zainicjowania diety i rutyny dnia, które są rozgrzewające, oleiste i odżywcze. Oto jak trzy dosze działają: jeżeli twoja Pitta jest poza równowagą – starasz się ochłodzić. Jeżeli twoja Kapha wykazuje objawy podwyższenia – przechodzisz detox. A jeżeli to Vata wzrosła, no cóż, są wskazówki jak zrównoważyć tę lotną doszę.

Eksperci Ajurwedy Maharishiego oferują cały bukiet takich leczniczych wskazówek. Zaczynając mówią, że kluczowym słowem przy radzeniu sobie z Vata jest „regularność”. Będąc ruchliwą doszą, Vata zawsze potrzebuje stabilności, zwłaszcza w te dni, kiedy zaczyna być tak agresywna.

Dlatego też jesień i zima to czas, kiedy zwracamy uwagę na rutynę dnia.

 7 Sposobów na ujarzmienie Vata tej Jesieni

  • Po pierwsze i najważniejsze ureguluj czas posiłków. Miej obiad w południe a kolację wcześnie wieczorem.  Nie opuszczaj czy zaniedbuj śniadania. To proste planowanie ureguluje twój metabolizm, uporządkuje cykl głodu, wytworzy zdrowe Agni (ogień trawienny) oraz zapobiegnie kumulacji toksyn w ciele.

  • Następnie, zacznij kończyć dzień wcześnie — idealnie przed 22:00. Wyrób sobie nawyk wczesnego chodzenia spać, niezależnie od tego jak to było dotychczas. Oczywiście będziesz musiał dostosować swój czas pracy i rozrywki — to może oznaczać koniec oglądania twojego ulubionego nocnego program lub opuszczanie biura wcześniej wieczorem.  Ale, co podkreślają eksperci ajurwedy, wszystkie te poświęcenia czy zmiany, które zrobisz sowicie cię wynagrodzą w znaczeniu równowagi Vata i szlachetnego zdrowia.

  • Teraz, kiedy twoje godziny snu i aktywności (rutyna dnia) są skoordynowane, ważne jest zwrócić uwagę na dietę. Nierównowaga doszy Vata wymaga skorygowania przez wilgoć i tłuszcze — może to być osiągnięte przez spożywanie żywności ugotowanej z użyciem zdrowych olejów. Jeżeli masz już problem z nierównowagą Vata, koniecznie unikania suchej żywności jak popcorn czy warzywa ugotowane na parze bez śladu tłuszczu.

  • Kolejny aspekt diety: upewnij się, że dostarczasz sobie dużo ciepłej, świeżo przygotowanej żywności. Spożywanie resztek, surowej, przetworzonej czy puszkowanej żywności zaburzy Vata. Przypominaj sobie, że zimna i sucha jakość Vata jest już zwielokrotniona w twoim organizmie. Dlatego naprawdę potrzebujesz dać sobie trochę ciepła. Nie możesz odmówić sobie filiżanki rozgrzewającej herbatki w jesienne wieczory. Nadszedł czas powiedzieć „Nie” tej zimnej kanapce i tym suchym płatkom zbożowym. Jesienna żywność powinna zawierać gorące zupy, świeżo przygotowaną i lekko pikantną fasolkę mung, ciepłe duszone jabłka spożyte rano lub gotowane płatki owsiane oraz ciepłe mleko. Przygotowanie świeżych i ciepłych potraw może być trudnym zadaniem dla tych, którzy nie mają czasu nawet na spożycie obiadu i kolacji. Ale z pomocą gotowych mieszanek przypraw Ajurwedy Maharishiego – tzw. churna, zwłaszcza Vata churna – gotowanie może być błyskawiczne. Po prostu podsmaż warzywa z ghee i chmurna i już za chwilę możesz je zjeść. Więcej pomysłów: zdrowe substancje odżywcze otrzymasz z pszennego pełnoziarnistego chleba lub chapati. Jako przekąski użyj daktyli lub świeżych owoców, a przed snem szklanka ciepłego mleka z odrobiną imbiru i miodu sprawi, że poczujesz się o wiele lepiej i łatwiej zaśniesz.

  • Wciąż nie czujesz, że potrafisz naszkicować plan diety opartej na zasadach równoważących Vata? Skonsultuj się z ekspertem ajurwedy, który pomoże ci wybrać żywność dla ciebie. Zaletą konsultacji jest też możliwość oceny, czy inna dosza wymaga zrównoważenia w tym samym czasie.

  • Cokolwiek robisz aby dbać o skórę podczas tej pory roku odpłaci się z wysokim procentem. Ponieważ Vata jest wysuszająca, zaniedbana skóra jesienią i zimą ma tendencję do szybszego marszczenia się i starzenia. Stosuj oleje na skórę każdego dnia, zwłaszcza zalecany jest ciepły masaż olejem całego ciała – tzw. Abhyanga.

  • Zaburzenie Vata jesienią może spowodować nasilenie niepokoju, lęku i mentalnego stresu. W takim przypadku odczujesz wielką ulgę stosując powyższe zalecenia rutyny dnia i diety. Ale jeżeli dodatkowo znajdziesz czas na lekkie ćwiczenia jogi czy medytację transcendentalną, wtedy podwoisz korzyści. To jest także czas na wprowadzenie regularności do twojej pracy. Oznacza to regularne przerwy, nie nadwyrężanie się przy problemach, nawadnianie się ciepłą wodą i zdrowymi napojami oraz praktykowanie głębokiego, relaksującego oddychania w czasie regularnych przerw.

    Początkowo może to wszystko wydawać się jako wielki cel do uchwycenia – ale adoptując te nowe rytmy, odkryjesz nowy, piękny paradoks: odkryjesz, że wypieranie starej rutyny na rzecz nowej może początkowo zaburzyć twój poukładany plan. Ale wkrótce nowa rutyna ustanowi wewnętrzną harmonię, która udowodni swą bezcenną leczniczą moc kojącą doszę Vata. Wtedy to, niezależnie od pory roku, staniesz się przykładem spokoju, zdrowia i radości.

I to jest naprawdę inspirujący cel do uchwycenia!

Transcendentalna Medytacja | Ajurweda Maharishiego | Sthapatja Weda Maharishiego  |

Copyright © 2016. All Rights Reserved. 

 

  • Facebook Social Icon