Poranna rutyna dnia według Ajurwedy

 

Codzienna rutyna dnia nazywa się dinacharya (wymawiaj dinaczarja). Określa ona które czynności i w jakim czasie wykonywać jest najzdrowiej. Dinacharya wynika bezpośrednio z cyklu dobowego dosz. Przez zastosowanie się do tych prostych zaleceń porannej rutyny dnia poczujesz się bardziej uziemiony, energiczny i zrównoważony w ciągu dnia. Jak wiemy dzień będzie taki, jak go zaczniemy!

Ważny jest początek

1. Wstań wcześnie
Pisma ajurwedyjskie zalecają wstać wcześnie — idealnie przed 6:00 rano, kiedy jeszcze nie zaczął się czas Kapha i związana z nią ociężałość. Nie przejmuj się, jeżeli jeszcze tego nie robisz! Po prostu stopniowo staraj się wstawać nieco wcześniej (co w rezultacie sprawi, że zaczniesz zasypiać wcześniej).

2. Zacząć nowy dzień od oczyszczenia
Kolej na oczyszczenie kanałów wydalających naszego ciała. Podczas nocy nasze ciało zajęte jest porządkami i wyrzucaniem śmieci i toksyn do różnych przewodów wydalających. Dlatego ważne jest:

A) Oddanie moczu. Dla większości z nas jest to sprawa automatyczna.

B) Opróżnienie jelit. Ajurweda zaleca codzienne wypróżnienie każdego ranka. Nocą dominuje energia księżycowa i ciało skupia się na wyciszeniu i ochłodzeniu. Rano, kiedy wstaje słońce, ciało przechodzi w cykl absorpcji. Jeżeli nosisz w sobie odpady z poprzedniego dnia, toksyny mogą przedostać się z powrotem do systemu i zaburzyć odporność, powodując zmęczenie, ospałość i irytację.

Jeżeli potrzebujesz pomocy, Ajurweda zaleca pomoc w postaci inteligencji Natury dla promocji regularności w tym względzie. Triphala (MA 505) jest tradycyjną ziołową formułą, która delikatnie oczyszcza, a jeżeli stosowana długo, pozwala głębokim tkankom na uwolnienie toksyn. Triphala zawiera trzy owoce, które posiadają właściwości odmładzania i promocji zdrowia.

C) Olej w ustach. Umieść w ustach 1 łyżkę stołową oleju sezamowego, kokosowego lub oliwki na co najmniej minutę i przepuszczaj pomiędzy zębami. Zabieg ten zwany Gandusha ściąga bakterie z zębów i dziąseł, zapobiega tworzeniu się płytki nazębnej i próchnicy zębów. Oto kilka wskazówek: 1) mieszaj olej w ustach delikatnie, 2) unikaj połykania, 3) zabieg może trwać do 10 minut, następnie wypluj olej na ręcznik papierowy i wyrzuć go do śmieci zamiast wypluwać olej bezpośrednio do kanalizacji, gdyż olej zatyka rury, 4) wypłucz usta przed piciem czegokolwiek.

D) Oczyszczenie języka. Czy kiedykolwiek rano zauważyłeś nalot na języku? To jest ama (nieczystości po trawieniu), która osiadła przez noc, kiedy układ trawienny pozbywał się toksyn. Jihwa prakshalana, czyli oczyszczenie języka, pomaga w usunięciu ama z języka —która może zagrozić układowi trawienia i odporności — zanim zostanie z powrotem wchłonięta. Oto jak to się robi:

  • po umyciu zębów, weź srebrny lub stalowy Tongue Cleaner (albo łyżkę – najlepiej srebrną – wklęsłością do dołu) i połóż go na tył języka, tak daleko jak jest to wygodne. Stabilnie ale delikatnie drap powierzchnię języka od tyłu do przodu.

  • Opłucz narzędzie po użyciu wodą.

  • Powtórz 5-7 razy tak długo, aż język będzie w odczuciu i wyglądzie czysty.

 

3. Znajdź czas na Abhyanga
Abhyanga, to automasaż ciepłym olejem, który wzmacnia skórę i mięśnie a koi umysł i nerwy. Codzienny masaż ciała ciepłym, pacyfikującym doszę Vata olejem pomaga uspokoić cały układ nerwowy. Nieważne czy możesz spędzić dwie czy 20 minut, automasaż jest świetną formą dbania o siebie. Co więcej, poprawia krążenie, odtruwanie i stymuluje zakończenia nerwowe. Jeżeli nie masz czasu na automasaż całego ciała, wymasuj olejem przynajmniej czoło, skronie, małżowiny uszne, pępek, kość krzyżową i podeszwy stóp. Po masażu odczekaj 5-20 minut, następnie weź ciepły prysznic lub kąpiel.

Oto instrukcja pełnej wersji automasażu: video.

4. Fizyczna Joga i Pranajama
Delikatne asany (pozycje) Jogi zwiększają przepływ krwi do ważnych narządów oraz aktywują odpowiedź relaksacyjną ciała. Obie korzyści są dobroczynne dla trawienia, układu nerwowego oraz ogólnego dobrostanu.

Pranajama to technika głębokiego oddychania naprzemiennie przez jedno z nozdrzy, która pomaga w koordynacji obu półkul mózgowych.

5. Medytacja... i twój umysł jest gotowy na dzień
Poranna medytacja jest doskonałą praktyką, która przygotowuje umysł i układ nerwowy na stresory dnia. Badania wykazały, że Transcendentalna Medytacja® jest skuteczna w radzeniu sobie ze stresem. Tylko 20 minut praktyki dwa razy dziennie obniża poziom kortyzolu we krwi (hormon stresu) a zwiększa serotoninę, redukując stres i poczucie lęku czy niepokoju.

6. Nakarm ciało
Regularne spożywanie ciepłych, ugotowanych posiłków jest kluczową częścią ajurwedyjskiej rutyny dnia. Śniadanie jest szczególnie ważne. Zacznij dzień od duszonych jabłek z goździkami, które wyostrzą apetyt na obiad, stymulują regularne wypróżnienia, zwiększają witalność i czujność, oraz są lekkim i satysfakcjonującym śniadaniem. Możesz dodać do nich owsiankę dla lepszego odżywienia.

Plan na sukces

Ta poranna rutyna może wydawać się długa i za dużo jak na raz, ale pamiętaj, że możesz wprowadzać ją stopniowo. Podejdź do tego z łatwością i rób co możesz. Zaplanuj poranek zgodnie ze swym rozkładem dnia. Dla przykładu, jeżeli musisz być w pracy na 8:30, będziesz chciał wstać przed 6:00 aby wpasować się w całą rutynę. Aby zapewnić sobie uczucie wyspania, staraj się chodzić spać przed 22:00, kiedy przychodzi senność, w czasie Kapha (6:00 – 10:00 rano i wieczorem).

Higiena przy jedzeniu wg Ajurwedy Maharishiego

  • Jedz w spokojnej atmosferze.

  • Unikaj jedzenia gdy jesteś zdenerwowany(a).

  • Siedź przy jedzeniu.

  • Jedz tylko wtedy, gdy jesteś głodny(a).

  • Nie rozmawiaj przy żuciu.

  • Jedz w umiarkowanym tępie, nie za szybko, nie za wolno.

  • Poczekaj, aż poprzedni posiłek zostanie strawiony, zanim sięgniesz po drugi (zalecana jest przerwa 2-4 godz. po lekkim i 4-6 godz. po głównym posiłku)

  • Popijaj gorącą wodę przy jedzeniu.

  • Jedz żywność, która zadowala wszystkie twoje zmysły.

  • Jedz tylko od 2/3 do 3/4 pojemności żołądka (pozostała wolna przestrzeń żołądka sprzyja trawieniu).

  • Nie śpiesz sie przy jedzeniu. Jedz bez uczucia pośpiechu, bez połykania dużych kęsów, nie odskakuj od stołu zaraz po jedzeniu.

  • Jedz w najbardziej harmonijnej, miłej atmosferze jak to tylko możliwe.

  • Jedz o regularnych porach dnia. Nasze ciało, jak i układ trawienny, polegają na rutynie – obiad pomiędzy 12:00 a 14:00, kolację conajmniej 2 godz. przed snem.

  • W czasie jedzenia skup się na posiłku, nie wykonuj dodatkowych czynności odciągających uwagę od jedzenia, jak rozmawianie, czytanie, oglądanie TV itd.

  • Bądź wdzięczny(a) za pokarm, który otrzymujesz. Jest to dar obfitości Natury i wysiłku ludzkich istnień. Spożywanie pokarmu tworzy cenne połączenie pomiędzy tobą a wszystkimi i wszystkim co go dostarczyło. Wdzięczność jest uznaniem tego połączenia i ustanawia pozytywną postawę dla strawienia posiłku.

  • Chwal kucharza. Tak! To jest ajurwedyjski przepis na dobre zdrowie. Daje to pozytywny, unoszący ton całej zależności, która dostarczyła tobie pokarm.

  • Siedź spokojnie przez kilka minut (5-10) po posiłku. W tym czasie możesz wykonywać inne czynności, np. rozmawiać, czytać, oglądać TV itd.

Abhyanga - codzienny masaż ajurwedyjski olejem: przyjemna recepta dla zdrowia umysłu i ciała

 

Jak może tak luksusowy, relaksujący, błogo komfortowy zabieg, jakim jest ciepły masaż olejem całego ciała, ożywić ciało i umysł, przygotowując je na szczyt codziennej aktywności? Jest wyjaśnienie dla tego poczucia sprzeczności. Otóż skumulowany stres i toksyny w umyśle i ciele rozpuszczają się podczas tego masażu. Codzienny masaż olejem całego ciała działa zatem jak silna ładowarka umysłu i ciała.

Abhyanga jest integralną częścią codziennej rutyny, zalecaną przez Ajurwedą dla ogólnego zdrowia i dobrostanu. Tradycyjne ajurwedyjskie teksty mówią o wielu jej korzyściach. Oto, co mówi jeden z nich:

„Pozwól sobie na masaż olejem całego ciała na początku dnia. Jest on odżywczy, regulujący dosze, łagodzi zmęczenie, daje wytrzymałość, przyjemność i doskonały sen, poprawia cerę i połysk skóry, promuje długowieczność i odżywia wszystkie tkanki i części ciała”.

Oto kilka korzyści związanych z regularnym wykonywaniem tej przyjemnej, codziennej procedury:

  • Poprawia krążenie, zwłaszcza przy zakończeniach nerwów

  • Tonizuje mięśnie oraz całą fizjologię

  • Uspokaja nerwy

  • Nawilża stawy

  • Zwiększa umysłową czujność

  • Poprawia eliminację nieczystości z ciała

  • Powoduje, że skóra staje się bardziej miękka i gładsza

  • Podwyższa poziom wytrzymałości w ciągu dnia

  • Lepszy, głębszy sen w nocy

 

Abhyanga jest sposobem na przezskórną absorpcję leczniczych czynników z substancji użytej do masażu. To pomaga skórze, która jest największym organem ciała, wykonywać jej różnorodne funkcje wydajniej, takie jak uwalnianie toksyn z ciała i możliwość absorpcji czynników odżywczych przez jej tkanki. To jest jak oliwienie silnika twojego samochodu – jeżeli robisz to regularnie, to twój silnik będzie w szczytowej kondycji i da ci wiele lat bezproblemowego funkcjonowania.

Masaż ajurwedyjski tradycyjnie wykonywany jest rano, przed kąpielą lub prysznicem, w celu ułatwienia uwolnienia toksyn, które skumulowały się podczas nocy.

 

Dlaczego ją wykonywać?

Poprawia krążenie, zapobiega odkładaniu się nieczystości oraz nawilża stawy. Tonizuje także mięśnie, uspokaja umysł, łagodzi nerwy i promuje głębszy sen. Działa silniej niż filiżanka kawy – pobudza i dodaje energii!

 

Kto może ją wykonywać?

Każdy może uzyskać jej korzyści, od dzieci po osoby zaawansowane wiekiem.

 

Gdzie ją wykonywać?

Wybierz miejsce, które może być łatwo umyte, takie jak podłoga łazienki. Rozłóż ręcznik i usiądź na nim. Można też usiąść na brzegu wanny.

 

Kiedy ją wykonywać?

Tradycyjnie Abhyanga wykonuje się w czasie wschodu słońca, przed porannym prysznicem lub kąpielą (ciepło pomaga zmyć nieczystości oraz olej). Dla poprawy snu można wykonać ją po południu około godz.4.00-5.00. Nie należy wykonywać jej przed snem, gdyż sam zabieg i ciepły prysznic dodają energii.

 

Jak wykonuje się ajurwedyjską Abhyanga?

Użyj komfortowo ciepłego oleju do masażu - umieść olej w buteleczce z wąską szyjką i ogrzej ją trzymając pod gorącą wodą przez kilka minut lub nalej do rozgrzanej metalowej miseczki. Zanurz końcówki palców w ciepłym oleju i rozprowadź go delikatnie na całe ciało. Zacznij od głowy. Odczekaj 4-5 minut aby część oleju wchłonęła się w skórę. Następnie masuj całe ciało, stosując gładki, równy nacisk obu rękami – dłonią i palcami. Używając otwartej ręki – dłoni i palców – gładź ciało nad długimi kośćmi długimi, podłużnymi ruchami w przód i tył. Natomiast użyj okrężnych, delikatnych ruchów na okrągłych obszarach ciała takich jak stawy czy skóra głowy. Użyj słabszego nacisku na delikatnych obszarach takich jak brzuch czy serce. Użyj więcej oleju i spędź więcej czasu w miejscach, gdzie końcówki nerwów są skoncentrowane jak podeszwy stóp, dłonie i przy nasada paznokci. Najlepiej działają ruchy okrężne nad obszarami krągłymi, takimi jak głowa i stawy, a podłużne pociągnięcia na obszarach płaskich, takich jak ramiona i nogi pomiędzy stawami.

Po tym jak skończyłeś, zrelaksuj się na 10-15 minut i pozwól olejowi wykonać swoją magię. Im dłużej olej pozostaje na skórze, tym głębiej penetruje. Podczas tego czasu możesz czytać coś relaksującego lub ożywiającego, odpoczywaj lub przyszykuj się na nadchodzący dzień. Następnie, jeśli chcesz, przyłóż papierowy ręcznik dla odsączenia oleju, następnie weź ciepłą kąpiel lub prysznic. Jeżeli twój plan dnia nie pozwala na codzienny masaż, postaraj się i wykonaj masaż przynajmniej trzy lub cztery razy w tygodniu. Odkryjesz, że warto!

Bardziej szczegółowa instrukcja masażu:

W przypadku długich włosów – końcówkami palców wprowadzamy olej do skóry owłosionej głowy. Masujemy głowę ruchami okrężnymi jak przy tapirowaniu włosów. Następnie masujemy podłużnie tył szyi oraz palcami małżowiny uszne. Czoło i nos masujemy podłużnymi ruchami. Okolice oczu i policzki ruchami okrężnymi wewnętrznymi powierzchniami dłoni. Przednia powierzchnia szyi - delikatnie podłużnie z dołu do góry. Teraz czas na kończyny górne, mężczyźni zaczynają od prawej, kobiety od lewej strony. Zaczynamy od góry aż po końcówki palców. Ramiona, łokcie, nadgarstki okrężnie, natomiast kości długie ruchami podłużnymi. Następnie tułów: ruchami okrężnymi piersi, delikatnie podłużnie mostek, delikatnie okrężnie brzuch zgodnie z ruchem wskazówek zegara, podłużnie lędźwie i na końcu okrężnie kość krzyżową. Obręcz biodrowa to ruchy okrężne pośladków i nad stawami biodrowymi. Kończyny dolne podobnie jak górne, zaczynamy od góry. Ruchy podłużne na udach i podudziach, okrężne nad kolanami i kostkami. Masujemy też ścięgno Achillesa, podłużnie podeszwy oraz palce stóp.

 

Jakich olejów użyć do masażu?

Możesz użyć oleju sezamowego, ziołowego oleju do masażu, lub aromatyzowanego oleju do masażu. Ajurweda Maharishiego oferuje je wszystkie.

Dla większości typów ciała można zacząć od czystego oleju sezamowego. Dla rozgrzewającego efektu podczas sezonu Vata (jesień-zima) użyj Vata Massage Oil, lub wypróbuj Maharaja Massage Oil dla skóry dojrzałej u mężczyzn a Maharani Massage Oil u kobiet. W przypadku wrażliwej skóry olej sezamowy może powodować wykwity skórne. W takim przypadku można stosować oliwę z oliwek. Dla typu Pitta latem idealny jest olej kokosowy natomiast zimą olej z oliwek, można też zakupić dedykowany Pitta Massage Oil. Dla skóry tłustej wypróbuj Kapha Massage Oil.

Jeżeli wybrałeś olej sezamowy, to dla najlepszych efektów szukaj tłoczonego na zimno, wolnego od chemikaliów, ekologicznego oleju sezamowego takiego jak Sesame Oil, cold pressed oferowanego przez Ajurwedę Maharishiego. Olej sezamowy ma antyoksydacyjne właściwości i jest pomocny w ochronie skóry przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Jest uważany za wysoce odżywczy dla całego organizmu. Aby „zahartować” lub oczyścić olej sezamowy, podgrzej go na wolnym ogniu do 100 stopni Celsjusza. Zdejmij go z ognia, gdy temperatura została osiągnięta, schłódź i przechowuj do dalszego użytku. Jednorazowo można „zahartować” litr oleju. „Hartowanie” sprawia, że olej staje się lżejszy i bardziej penetrujący skórę. Oczywiście, powinieneś przestrzegać środków ostrożności podczas podgrzewania oleju – każdy olej jest wysoce łatwopalny. Nigdy nie pozostawiaj oleju na ogniu bez opieki. Ajurweda Maharishiego oferuje także już „zahartowany” Massage Oil, ripened organic sesame oil. Uwaga aby olej nie zapalił się w czasie podgrzewania! Znane są przypadki nierozwagi skutkującą rozległymi oparzeniami skóry. Należy też uważać na suszenie ręczników po Abhyanga w suszarkach elektrycznych – nie wolno ich suszyć w wysokiej temperaturze, gdyż może dojść do samozapłonu oparów oleju.

Idealne są ziołowe oleje sezamowe zawierają mieszankę starannie dobranych ziół znanych z ich zdolności wzmacniania organizmu i równoważenia umysłu. Codzienny masaż z użyciem ziołowego oleju daje podwójną korzyść – jedną płynącą z wykonywania samego masażu oraz drugą płynącą z mądrości leczniczych ziół. Bala (Sida cordifolia), Ashwagandha (indyjski żeń-szeń) i Mimoza (Mimosa pudica) są przykładami ziół ajurwedyjskich, które znajdziesz w ziołowych olejach do masażu. Bala (z sanskrytu oznacza siła) jest znana z jej odżywczego efektu na organizm. Ashwagandha wspomaga zdolność adaptacji organizmu i pozwala przeciwstawić się stresowi oraz zrównoważyć umysł i emocje. Mimoza pomaga w regeneracji nerwów.

Poniżej znajdziecie przykłady ziołowych olejów sezamowych.

Maharishi Ayurveda Vata, Pitta i Kapha Massage Oils są tak starannie zbalansowane, aby korygować nierównowagę odpowiednio doszy Vata, Pitta i Kapha.

Maharaja Massage Oil (dla mężczyzn) i Maharani Massage Oil (dla kobiet) zawierają zioła i bazowe oleje szczególnie pomocne przy poprawie krążenia i nawilżaniu skóry odpowiednio dorosłych mężczyzn i kobiet (po 40 r.ż.).

Lekarze Ajurwedy (vaidya) zalecają też użycie olejów do masażu dla innych określonych celów. Na przykład, Maharaja Massage Oil i Maharani Massage Oil są też szczególnie pomocne dla poprawy jakości snu, jeżeli zostanie wmasowany w skórę przedramion, rąk, podudzi i stóp przed snem.

Jeżeli używasz tych olejów do Abhyanga, możesz rozcieńczyć je w stosunku 1:1 z właściwym olejem bazowym.

Olej bazowy można też wzbogacić organicznymi olejkami aromatycznymi (Veda Aroma Oils) zależnie od pożądanego efektu. Maksymalnie można dodać 20 kropli na 100 ml oleju, ale można zastosować większe rozcieńczenie. Np. dobrze uspokaja Lawenda z Prowansji.

Oleje bazowe z dodatkiem Vedaroma oils dają także podwójną korzyść – lecznicze olejki aromatyczne w mieszance olejowej do masażu, jeżeli prawidłowo dobrane, są szczególnie efektywne w równoważeniu umysłu i emocji, podczas gdy sam akt masażu działa zarówno na ciało jak i umysł.

Ajurweda Maharishiego zaleca różne bazowe oleje i mieszanki aromatyczne zależnie od tego, co zamierzasz zrównoważyć.

Olej kokosowy, na przykład, jest bazowym olejem chłodzącym. W kombinacji z relaksującym olejkiem aromatycznym takim jak olejek lawendowy spowoduje, że taki masaż będzie efektywnie chłodził umysł, ciało i emocje.

Transcendentalna Medytacja | Ajurweda Maharishiego | Sthapatja Weda Maharishiego  |

Copyright © 2016. All Rights Reserved. 

 

  • Facebook Social Icon